Jerzy Fedorowicz, urodzony 6 września 1928 roku w Pruszkowie, a zmarły 12 kwietnia 2018 roku w Warszawie, to postać, która wzbogaciła polską sztukę jako artysta plastyk oraz jeden z prominentnych przedstawicieli nurtu konceptualizmu w Polsce. Jego twórczość, zwłaszcza z lat 60. i 70. XX wieku, charakteryzowała się kompozycjami abstrakcyjnymi, które stały się wizjonerskie w swoim geometrycznym rygorze, a także zjawiskami kinetycznymi.
Fedorowicz nie ograniczał się wyłącznie do malarstwa; jego prace obejmowały także instalacje oraz fotograficzne i rysunkowe zapisy procesów twórczych. W jego dorobku artystycznym znajduje się wiele obiektów i dokumentacji, które ukazują różnorodność jego działań. Jego dzieła można znaleźć w kolekcjach muzealnych, m.in. w Koszalinie, Warszawie, Łodzi, Wrocławiu, Słupsku oraz Chełmie.
Fedorowicz był również kluczową postacią w organizowaniu inicjatyw artystycznych. Zainicjował oraz brał udział w Spotkaniach Artystów i Teoretyków Sztuki w Osiekach, które odbywały się w latach 1963–1981. Te plenerowe wydarzenia zainicjowały rozwój polskiego ruchu awangardowego, obejmując takie wydarzenia jak: I Biennale Form Przestrzennych w Elblągu (1965), Sympozjum Naukowców i Teoretyków Sztuki w Puławach (1966) oraz wiele innych wydarzeń, które miały miejsce w różnych miejscach, takich jak Sympozjum Wrocław '70, Sympozjum Złotego Grona w Zielonej Górze (1971) czy Interwencje w Pawłowicach (1975).
W ciągu swojego życia artystycznego, Fedorowicz współpracował z żoną, Ludmiłą Popiel, i razem aktywnie działalali na rzecz organizacji życia artystycznego. Od 1954 roku osiedlił się w Koszalinie, a od 1974 roku mieszkał również w Warszawie. Jego wkład w sztukę i inicjatywy artystyczne pozostaje znaczący, kształtując oblicze polskiej awangardy.
Twórczość
Jerzy Fedorowicz, artysta znany z głębokiego zaangażowania w sztukę powojenną, posiadał bogaty dorobek twórczy, który naznaczony był innowacyjnymi, abstrakcyjnymi kompozycjami. W latach sześćdziesiątych jego prace zdominowały formy fakturalne i geometryczne, co widać w cyklu „Grawitacje” oraz kinetycznych obrazach „Relatywy” (1965). Ponadto, artysta tworzył prace efemeryczne, które angażowały otoczenie oraz przedmioty, jak w przypadku „Kocioł” (Osieki 1966) oraz „Postać na leżaku” (Osieki 1967). Od końca lat sześćdziesiątych jego działalność skierowana była ku sztuce pojęciowej, co zaowocowało instalacjami i różnego rodzaju notacjami procesu artystycznego.
Akcje i sztuka konceptualna
Fedorowicz zrealizował wiele znaczących akcji artystycznych, które miały wpływ na środowisko sztuki w Polsce, w tym:
- 1969 – „Stymulphitron” – projekt totalnego urządzenia do stymulowania bodźców akustyczno-świetlnych,
- 1970 – „A-B Metr Osieki 1970 (Akcja)” – obraz metra jako pojęcia (rekwizyty w Muzeum w Koszalinie, wspólnie z Ludmiłą Popiel),
- 1970 – „Punkt” (Projekt) na Sympozjum Plastyczne Wrocław ’70,
- 1971 – realizacja „NIĆ” na Sympozjum Opolno 1971, gdzie projekt został przeciągnięty nad kopalnią odkrywkową Turów, (wspólnie z Ludmiłą Popiel),
- 1972 – „Przekształcenie” (Akcja) w Osiekach – dokumentacja prostych działań w przestrzeni.
Uczestnictwo w sympozjach i wystawach
Rok | 75 |
---|---|
1956 i 1957 | Wiosenna wystawa plastyki koszalińskiej. ZPAP, CBWA Szczecin |
1959 | Wystawa malarstwa Słupsk – Koszalin. ZPAP, CBWA Szczecin |
1960 | Jesienna wystawa plastyki koszalińskiej w Łodzi |
1962 | KONFRONTACJE w Galerii Krzywe Koło, Warszawa |
1963 | I Międzynarodowe Studium Pleneru Koszalińskiego (Osieki) – organizacja i uczestnictwo |
KONFRONTACJE – Galeria Krzywe Koło, Warszawa oraz ARGUMENTY, Galeria Krzywe Koło, Warszawa | |
Parada Sztuki Nowoczesnej w Elblągu | |
1964 | Międzynarodowe Spotkania Artystów, Naukowców i Teoretyków Sztuki w Osiekach – II Plener – organizacja i uczestnictwo Prace uczestników I Pleneru w Osiekach. Galeria Krzywe Koło – Warszawa |
1965 | I Biennale i Wystawa Sztuki Nowoczesnej w Galerii „EL”, Elbląg |
Konfrontacje w Galerii „EL”, Elbląg | |
Międzynarodowe Spotkania Artystów, Naukowców i Teoretyków Sztuki w Osiekach – III Plener – organizacja i uczestnictwo | |
1966 | I Sympozjum Artystów i Naukowców w Puławach |
Sztuka w zmieniającym się świecie w Puławach, Lublin | |
Malarstwo – J. Fedorowicz, I. Kozera, L. Popiel, J. Ziemski. Galeria BWA – Wrocław | |
IV Wystawa malarstwa ziem nadodrzańskich | |
„Międzynarodowe Spotkania Artystów, Naukowców i Teoretyków Sztuki w Osiekach” – IV Plener | |
1967 | Festiwal sztuk plastycznych „Porównania II” w Sopocie |
11 Polskich Malarzy w Pardubice, Czechy | |
Przestrzeń, ruch, światło – Wrocław | |
Międzynarodowe Spotkania Artystów, Naukowców i Teoretyków Sztuki w Osiekach – V Plener – organizacja i uczestnictwo | |
1968 | Współczesna Sztuka Polska w SVEAGALLERIET, Sztokholm, Szwecja |
Pomnik – kompozycja przestrzenna w Toruniu | |
IV Festiwal Polskiego Malarstwa Współczesnego w Szczecinie | |
1969 | I Sympozjum Plastyki Złotego Grona – Zielona Góra |
XXII Festiwal Sztuk Plastycznych w Sopocie – „Porównania III” | |
1970 | Zjawiska akustyczne i świetlne w sztuce i otoczeniu człowieka – Warszawa |
Sympozjum Plastyczne Wrocław ’70 | |
1970 | Międzynarodowe Spotkania Artystów, Naukowców i Teoretyków Sztuki w Osiekach – VIII Plener |
1971 | V Wystawa i Sympozjum plastyki Złote Grono – Zielona Góra |
Porównania 4 w Sopocie | |
1972 | Sztuka Pojęciowa w BWA, Lublin |
Kontrapunkt we Wrocławiu, 1972-1973 | |
1972 | „Communication Paper” (SYSTEM) – m.in. list obiegowy do Edynburga (mailart -akcja) w Galerii Demarco, Edynburg, Galeria Sztuki Kreatywnej, Wrocław |
1972 | Międzynarodowe Spotkania Artystów, Naukowców i Teoretyków Sztuki w Osiekach – X Plener, organizacja i uczestnictwo |
1973 | Międzynarodowe Spotkania Artystów, Naukowców i Teoretyków Sztuki w Osiekach – XI Plener |
1976 | Sympozjum ARTycypacje w Dłusku, Galeria OdNowa, Poznań |
1977 | Sympozjum RelARTacje w Dłusku, Galeria OdNowa, Poznań |
1978 | Wystawa „Plenery Osieckie” w Berlinie |
1978 | Sympozjum RelARTacje w Jankowicach 78 |
1979 | Wystawa polskich artystów w Varbergs Museum, Szwecja |
1979 | „IN” (instalacja) w Galerii Akumulatory Poznań, Wrocław, Płock |
1980 | Wystawa „Spotkania 80” w Słupsku |
1980 | Międzynarodowe Spotkania Artystów, Naukowców i Teoretyków Sztuki w Osiekach, Plener XVIII |
1981 | II Międzynarodowe Triennale Rysunku we Wrocławiu |
Przestrzeń w przestrzeni w Wrocławiu | |
1981 | Czas zdeterminowany we Wrocławiu |
1981 | Międzynarodowe Spotkania Artystów, Naukowców i Teoretyków Sztuki w Osiekach, Plener XIX |
1983 | „Zdarzenie” w Galerii PIWNA Warszawa |
1983 | „…I rzekł…” w Galerii PIWNA Warszawa |
1983 | Znak krzyża w Warszawie |
1984 | Język geometrii w Zachęcie, Warszawa |
1986 | Geometria i ład na Sympozjum w Chełmie Lubelskim |
1990 | W Kręgu Krzywego Koła w Muzeum Narodowym w Warszawie |
1993 | „OSIEKI 1963-1961” – wystawa dokumentalna w Koszalinie |
1995 | Sztuka na Pomorzu po roku 1945 w Szczecinie |
1999 | Refleksja konceptualna w sztuce polskiej w Centrum Sztuki Współczesnej, Warszawa |
2008 | Puławy 1966 w Centrum Sztuki Współczesnej, Warszawa |
2014 | Kosmos wzywa! Sztuka i nauka w długich latach sześćdziesiątych w Zachęcie, Warszawa |
2018 | Formy nikłe. Ludmila Popiel i Jerzy Fedorowicz w Fundacji Arton, Warszawa |
2019 | IN / Ludmiła Popiel i Jerzy Fedorowicz w Fundacji Arton i Galerii „EL”, Elbląg |
2020 | Nowa normatywność. Sympozjum Plastyczne Wrocław 70 w Muzeum Współczesnym Wrocław |
Spotkania artystów, naukowców i teoretyków sztuki w Osiekach
Jego współpraca z Marianem Boguszem oraz Ludmiłą Popiel w latach sześćdziesiątych doprowadziła do zorganizowania „I Międzynarodowego studium pleneru koszalińskiego” w Osiekach. W 1964 roku odbyła się druga edycja tego wydarzenia, znana jako „II Plener Koszaliński”. W kolejnych latach organizowano tu różne spotkania artystów, które przyciągały intelektualistów epoki, takich jak Henryk Stażewski, Edward Krasiński oraz Henryk Berlewi. W 1967 roku miały miejsce pierwsze w Polsce happeningi, które przyczyniły się do rozwoju sztuki konceptualnej.
Spotkania te szybko stały się punktem odniesienia w polskiej sztuce nowoczesnej; Jerzy Ludwiński określił Fedorowicza i Popiel jako twórców „epoki plenerów”. Także Julian Przyboś, nazywając te wydarzenia „letnią stolicą sztuki polskiej”, podkreślił ich znaczenie w kontekście sztuki współczesnej.
Teksty
- Fedorowicz, J. (1978). Czas aktualny sztuki i cywilizacji pośpiechu, czyli czy istnieje więź bezkolizyjna? Niemożność definicji, w A. Matuszewski red. SytuARTacje. Jankowice 2-11 luty 1978 [Katalog]. Oficyna w.w,
- Fedorowicz, J. (1978). Kicz niekonwencjonalny. Referat wygłoszony na Festiwalu kiczu 1978,
- Fedorowicz, J. (1993). Krzywe Koło – Koszalin – Osieki 1960-1963. Katalog wystawy: Osieki 1963-1981. Wystawa Dokumenta. Muzeum Okręgowe w Koszalinie, Dział sztuki współczesnej, Koszalin.
Sztuka niczemu nie służy. Nie jest poznaniem w takim rozumieniu jak nauka. Nie jest przekazem przeżywanych uczuć ani obrazem wyimaginowanej rzeczywistości. Nieistotne są te jej cechy, na podstawie których dokonuje się wartościowania „dzieł sztuki”. Nieistotna jest forma materialna lub rodzaj zapisu. Sztuki nie należy utożsamiać z aktywnością działania. Sztuka może zaistnieć jedynie jako przebłysk wyizolowanej świadomości i do takiej się odwołuje.
Prace projektowe
W latach sześćdziesiątych i siedemdziesiątych Jerzy Fedorowicz zaangażował się również w projektowanie scenografii, współpracując z Bałtyckim Teatrem Dramatycznym w Koszalinie. W jego portfolio znajdują się także projekty wnętrz dla nadmorskich ośrodków sanatoryjnych oraz dzieła sztuki użytkowej, takie jak meble czy aranżacje urzędów stanu cywilnego w Polsce.
Życiorys
Dzieciństwo i młodość
Jerzy Fedorowicz spędził swoje dzieciństwo oraz lata okupacji w trzech miastach: Pruszkowie, Warszawie i Sanoku. W tym ostatnim miejscu miał przywilej mieć jako wychowawcę Leona Getza, co miało znaczący wpływ na jego rozwój artystyczny. Jako młody chłopak doświadczył on nie tylko radości dzieciństwa, ale także dramatycznych wydarzeń, które miały miejsce podczas wielokrotnego wyzwalania Sanoka. Po zakończeniu II wojny światowej, w 1945 roku, jego ojciec, Władysław Fedorowicz, uzyskał tytuł pierwszego powojennego burmistrza Słupska, co zmusiło rodzinę do przeprowadzki do tego miasta.
W młodości Jerzy pasjonował się wieloma dziedzinami. Interesowało go narciarstwo oraz żeglarstwo, co zaowocowało licznymi rejsami na pełnomorskim jachcie General Zaruski. Kolejnym jego zainteresowaniem była motoryzacja – brał udział w zawodach motocyklowych Pomorza oraz zaprojektował własny samochód. W międzyczasie uczęszczał na studia na wydziałach mechaniki i architektury Politechniki Gdańskiej. Jednak jego największą pasją okazała się sztuka, co skłoniło go do wyboru studiów artystycznych, na które wpłynęła fascynacja Bauhausem i konstruktywizmem.
Wiek dojrzały
Jerzy Fedorowicz rozpoczął studia w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Gdańsku, gdzie studiował w latach 1949–1951, a później kontynuował edukację w krakowskiej ASP w latach 1951–1954. Po ukończeniu nauki osiedlił się w Koszalinie, gdzie wspólnie z żoną, Ludmiłą Popiel, zaczęli aktywnie działać na rzecz organizacji życia artystycznego w regionie. Jerzy był nie tylko uczestnikiem, ale też inicjatorem rozmaitych plenerów artystycznych w Osiekach w okresie 1963–1981, prowadząc liczne projekty twórcze wspólnie z małżonką.
Oboje brali udział w wielu prestiżowych wydarzeniach związanych z polskim ruchem awangardowym. Wśród nich można wymienić I Biennale Form Przestrzennych w Elblągu w 1965 roku, podczas którego stworzył instalację o imponującej wysokości 3 metrów. Zrealizował również liczne prace na Sympozjach Plastycznych, takich jak Wrocław ’70, Złote Grono w Zielonej Górze w 1971 roku oraz wiele innych, w tym Interwencje i Artycypacje w Dłusku. Po roku 1988 artysta zdecydował się na wycofanie z aktywnego życia artystycznego, jednak wyjątek stanowił projekt „Światło z głębi ziemi”, który miał na celu upamiętnienie ofiar tragicznych wydarzeń z 11 września 2001 roku w Nowym Jorku. W ciągu następnych trzech dziesięcioleci brał udział w dyskusjach na temat spuścizny artystycznej i historycznej, co miało swój wyraz w licznych publikacjach, takich jak „Krzywe Koło – Koszalin – Osieki 1960–1963” oraz wiele innych. W 2010 roku stworzył także satyryczny almanach „Życie jak komiks”, z którego wydano 15 egzemplarzy.
Przypisy
- AgnieszkaA. Popiel, Jerzy Fedorowicz: Rytm życia, rytm czasu, rytm sztuki. Sztuka i dokumentacja, 04.09.2018 r.
- Nekrolog. Gazeta Wyborcza, 16.04.2018 r. [dostęp 17.04.2018 r.]
- Galeria Nowa Brama. nowabrama.com. [zarchiwizowane z tego adresu 27.12.2018 r.]
- Centrum Sztuki GaleriaC.S.G., Otwarta Galeria. Formy przestrzenne w Elblągu. Przewodnik, Elbląg.
- Kultura Koszalińska Almanach, 2008, Andrzej Ciesielski, str. 167, ISSN 1896-5504.
- Marczak I. (1982). Działalność społeczna i twórczość artystyczna Ludmiły Popiel i Jerzego Fedorowicza. Wydział Sztuk Pięknych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu.
- Oficjalna strona Muzeum Ziemi Chełmskiej.
- „Wspomnienie o Jerzym Fedorowiczu” – Anna Rawska.
- data urodzenia na stronie Sejmu Wielkiego.
Pozostali ludzie w kategorii "Kultura i sztuka":
Tadeusz Zaremba | Konrad Morawski | Jacek Skalski | Shazza | Ryszard Mróz | Jacek Wesołowski | Witold Dąbrowski (poeta) | Marcin Jamiołkowski | Tadeusz Drzewiecki | Joanna Maria Rybczyńska | Mieczysław Tofil | Krzysztof Pankiewicz (scenograf) | Szymon Żuchowski | Anna Piwkowska | Grzegorz ArtmanOceń: Jerzy Fedorowicz (1928–2018)