Jerzy Fedorowicz (1928–2018)


Jerzy Fedorowicz, urodzony 6 września 1928 roku w Pruszkowie, a zmarły 12 kwietnia 2018 roku w Warszawie, to postać, która wzbogaciła polską sztukę jako artysta plastyk oraz jeden z prominentnych przedstawicieli nurtu konceptualizmu w Polsce. Jego twórczość, zwłaszcza z lat 60. i 70. XX wieku, charakteryzowała się kompozycjami abstrakcyjnymi, które stały się wizjonerskie w swoim geometrycznym rygorze, a także zjawiskami kinetycznymi.

Fedorowicz nie ograniczał się wyłącznie do malarstwa; jego prace obejmowały także instalacje oraz fotograficzne i rysunkowe zapisy procesów twórczych. W jego dorobku artystycznym znajduje się wiele obiektów i dokumentacji, które ukazują różnorodność jego działań. Jego dzieła można znaleźć w kolekcjach muzealnych, m.in. w Koszalinie, Warszawie, Łodzi, Wrocławiu, Słupsku oraz Chełmie.

Fedorowicz był również kluczową postacią w organizowaniu inicjatyw artystycznych. Zainicjował oraz brał udział w Spotkaniach Artystów i Teoretyków Sztuki w Osiekach, które odbywały się w latach 1963–1981. Te plenerowe wydarzenia zainicjowały rozwój polskiego ruchu awangardowego, obejmując takie wydarzenia jak: I Biennale Form Przestrzennych w Elblągu (1965), Sympozjum Naukowców i Teoretyków Sztuki w Puławach (1966) oraz wiele innych wydarzeń, które miały miejsce w różnych miejscach, takich jak Sympozjum Wrocław '70, Sympozjum Złotego Grona w Zielonej Górze (1971) czy Interwencje w Pawłowicach (1975).

W ciągu swojego życia artystycznego, Fedorowicz współpracował z żoną, Ludmiłą Popiel, i razem aktywnie działalali na rzecz organizacji życia artystycznego. Od 1954 roku osiedlił się w Koszalinie, a od 1974 roku mieszkał również w Warszawie. Jego wkład w sztukę i inicjatywy artystyczne pozostaje znaczący, kształtując oblicze polskiej awangardy.

Twórczość

Jerzy Fedorowicz, artysta znany z głębokiego zaangażowania w sztukę powojenną, posiadał bogaty dorobek twórczy, który naznaczony był innowacyjnymi, abstrakcyjnymi kompozycjami. W latach sześćdziesiątych jego prace zdominowały formy fakturalne i geometryczne, co widać w cyklu „Grawitacje” oraz kinetycznych obrazach „Relatywy” (1965). Ponadto, artysta tworzył prace efemeryczne, które angażowały otoczenie oraz przedmioty, jak w przypadku „Kocioł” (Osieki 1966) oraz „Postać na leżaku” (Osieki 1967). Od końca lat sześćdziesiątych jego działalność skierowana była ku sztuce pojęciowej, co zaowocowało instalacjami i różnego rodzaju notacjami procesu artystycznego.

Akcje i sztuka konceptualna

Fedorowicz zrealizował wiele znaczących akcji artystycznych, które miały wpływ na środowisko sztuki w Polsce, w tym:

  • 1969 – „Stymulphitron” – projekt totalnego urządzenia do stymulowania bodźców akustyczno-świetlnych,
  • 1970 – „A-B Metr Osieki 1970 (Akcja)” – obraz metra jako pojęcia (rekwizyty w Muzeum w Koszalinie, wspólnie z Ludmiłą Popiel),
  • 1970 – „Punkt” (Projekt) na Sympozjum Plastyczne Wrocław ’70,
  • 1971 – realizacja „NIĆ” na Sympozjum Opolno 1971, gdzie projekt został przeciągnięty nad kopalnią odkrywkową Turów, (wspólnie z Ludmiłą Popiel),
  • 1972 – „Przekształcenie” (Akcja) w Osiekach – dokumentacja prostych działań w przestrzeni.

Uczestnictwo w sympozjach i wystawach

Rok75
1956 i 1957Wiosenna wystawa plastyki koszalińskiej. ZPAP, CBWA Szczecin
1959Wystawa malarstwa Słupsk – Koszalin. ZPAP, CBWA Szczecin
1960Jesienna wystawa plastyki koszalińskiej w Łodzi
1962KONFRONTACJE w Galerii Krzywe Koło, Warszawa
1963I Międzynarodowe Studium Pleneru Koszalińskiego (Osieki) – organizacja i uczestnictwo
KONFRONTACJE – Galeria Krzywe Koło, Warszawa oraz ARGUMENTY, Galeria Krzywe Koło, Warszawa
Parada Sztuki Nowoczesnej w Elblągu
1964Międzynarodowe Spotkania Artystów, Naukowców i Teoretyków Sztuki w Osiekach – II Plener – organizacja i uczestnictwo

Prace uczestników I Pleneru w Osiekach. Galeria Krzywe Koło – Warszawa

1965I Biennale i Wystawa Sztuki Nowoczesnej w Galerii „EL”, Elbląg
Konfrontacje w Galerii „EL”, Elbląg
Międzynarodowe Spotkania Artystów, Naukowców i Teoretyków Sztuki w Osiekach – III Plener – organizacja i uczestnictwo
1966I Sympozjum Artystów i Naukowców w Puławach
Sztuka w zmieniającym się świecie w Puławach, Lublin
Malarstwo – J. Fedorowicz, I. Kozera, L. Popiel, J. Ziemski. Galeria BWA – Wrocław
IV Wystawa malarstwa ziem nadodrzańskich
„Międzynarodowe Spotkania Artystów, Naukowców i Teoretyków Sztuki w Osiekach” – IV Plener
1967Festiwal sztuk plastycznych „Porównania II” w Sopocie
11 Polskich Malarzy w Pardubice, Czechy
Przestrzeń, ruch, światło – Wrocław
Międzynarodowe Spotkania Artystów, Naukowców i Teoretyków Sztuki w Osiekach – V Plener – organizacja i uczestnictwo
1968Współczesna Sztuka Polska w SVEAGALLERIET, Sztokholm, Szwecja
Pomnik – kompozycja przestrzenna w Toruniu
IV Festiwal Polskiego Malarstwa Współczesnego w Szczecinie
1969I Sympozjum Plastyki Złotego Grona – Zielona Góra
XXII Festiwal Sztuk Plastycznych w Sopocie – „Porównania III”
1970Zjawiska akustyczne i świetlne w sztuce i otoczeniu człowieka – Warszawa
Sympozjum Plastyczne Wrocław ’70
1970Międzynarodowe Spotkania Artystów, Naukowców i Teoretyków Sztuki w Osiekach – VIII Plener
1971V Wystawa i Sympozjum plastyki Złote Grono – Zielona Góra
Porównania 4 w Sopocie
1972Sztuka Pojęciowa w BWA, Lublin
Kontrapunkt we Wrocławiu, 1972-1973
1972„Communication Paper” (SYSTEM) – m.in. list obiegowy do Edynburga (mailart -akcja) w Galerii Demarco, Edynburg, Galeria Sztuki Kreatywnej, Wrocław
1972Międzynarodowe Spotkania Artystów, Naukowców i Teoretyków Sztuki w Osiekach – X Plener, organizacja i uczestnictwo
1973Międzynarodowe Spotkania Artystów, Naukowców i Teoretyków Sztuki w Osiekach – XI Plener
1976Sympozjum ARTycypacje w Dłusku, Galeria OdNowa, Poznań
1977Sympozjum RelARTacje w Dłusku, Galeria OdNowa, Poznań
1978Wystawa „Plenery Osieckie” w Berlinie
1978Sympozjum RelARTacje w Jankowicach 78
1979Wystawa polskich artystów w Varbergs Museum, Szwecja
1979„IN” (instalacja) w Galerii Akumulatory Poznań, Wrocław, Płock
1980Wystawa „Spotkania 80” w Słupsku
1980Międzynarodowe Spotkania Artystów, Naukowców i Teoretyków Sztuki w Osiekach, Plener XVIII
1981II Międzynarodowe Triennale Rysunku we Wrocławiu
Przestrzeń w przestrzeni w Wrocławiu
1981Czas zdeterminowany we Wrocławiu
1981Międzynarodowe Spotkania Artystów, Naukowców i Teoretyków Sztuki w Osiekach, Plener XIX
1983„Zdarzenie” w Galerii PIWNA Warszawa
1983„…I rzekł…” w Galerii PIWNA Warszawa
1983Znak krzyża w Warszawie
1984Język geometrii w Zachęcie, Warszawa
1986Geometria i ład na Sympozjum w Chełmie Lubelskim
1990W Kręgu Krzywego Koła w Muzeum Narodowym w Warszawie
1993„OSIEKI 1963-1961” – wystawa dokumentalna w Koszalinie
1995Sztuka na Pomorzu po roku 1945 w Szczecinie
1999Refleksja konceptualna w sztuce polskiej w Centrum Sztuki Współczesnej, Warszawa
2008Puławy 1966 w Centrum Sztuki Współczesnej, Warszawa
2014Kosmos wzywa! Sztuka i nauka w długich latach sześćdziesiątych w Zachęcie, Warszawa
2018Formy nikłe. Ludmila Popiel i Jerzy Fedorowicz w Fundacji Arton, Warszawa
2019IN / Ludmiła Popiel i Jerzy Fedorowicz w Fundacji Arton i Galerii „EL”, Elbląg
2020Nowa normatywność. Sympozjum Plastyczne Wrocław 70 w Muzeum Współczesnym Wrocław

Spotkania artystów, naukowców i teoretyków sztuki w Osiekach

Jego współpraca z Marianem Boguszem oraz Ludmiłą Popiel w latach sześćdziesiątych doprowadziła do zorganizowania „I Międzynarodowego studium pleneru koszalińskiego” w Osiekach. W 1964 roku odbyła się druga edycja tego wydarzenia, znana jako „II Plener Koszaliński”. W kolejnych latach organizowano tu różne spotkania artystów, które przyciągały intelektualistów epoki, takich jak Henryk Stażewski, Edward Krasiński oraz Henryk Berlewi. W 1967 roku miały miejsce pierwsze w Polsce happeningi, które przyczyniły się do rozwoju sztuki konceptualnej.

Spotkania te szybko stały się punktem odniesienia w polskiej sztuce nowoczesnej; Jerzy Ludwiński określił Fedorowicza i Popiel jako twórców „epoki plenerów”. Także Julian Przyboś, nazywając te wydarzenia „letnią stolicą sztuki polskiej”, podkreślił ich znaczenie w kontekście sztuki współczesnej.

Teksty

  • Fedorowicz, J. (1978). Czas aktualny sztuki i cywilizacji pośpiechu, czyli czy istnieje więź bezkolizyjna? Niemożność definicji, w A. Matuszewski red. SytuARTacje. Jankowice 2-11 luty 1978 [Katalog]. Oficyna w.w,
  • Fedorowicz, J. (1978). Kicz niekonwencjonalny. Referat wygłoszony na Festiwalu kiczu 1978,
  • Fedorowicz, J. (1993). Krzywe Koło – Koszalin – Osieki 1960-1963. Katalog wystawy: Osieki 1963-1981. Wystawa Dokumenta. Muzeum Okręgowe w Koszalinie, Dział sztuki współczesnej, Koszalin.
Sztuka niczemu nie służy. Nie jest poznaniem w takim rozumieniu jak nauka. Nie jest przekazem przeżywanych uczuć ani obrazem wyimaginowanej rzeczywistości. Nieistotne są te jej cechy, na podstawie których dokonuje się wartościowania „dzieł sztuki”. Nieistotna jest forma materialna lub rodzaj zapisu. Sztuki nie należy utożsamiać z aktywnością działania. Sztuka może zaistnieć jedynie jako przebłysk wyizolowanej świadomości i do takiej się odwołuje.

Prace projektowe

W latach sześćdziesiątych i siedemdziesiątych Jerzy Fedorowicz zaangażował się również w projektowanie scenografii, współpracując z Bałtyckim Teatrem Dramatycznym w Koszalinie. W jego portfolio znajdują się także projekty wnętrz dla nadmorskich ośrodków sanatoryjnych oraz dzieła sztuki użytkowej, takie jak meble czy aranżacje urzędów stanu cywilnego w Polsce.

Życiorys

Dzieciństwo i młodość

Jerzy Fedorowicz spędził swoje dzieciństwo oraz lata okupacji w trzech miastach: Pruszkowie, Warszawie i Sanoku. W tym ostatnim miejscu miał przywilej mieć jako wychowawcę Leona Getza, co miało znaczący wpływ na jego rozwój artystyczny. Jako młody chłopak doświadczył on nie tylko radości dzieciństwa, ale także dramatycznych wydarzeń, które miały miejsce podczas wielokrotnego wyzwalania Sanoka. Po zakończeniu II wojny światowej, w 1945 roku, jego ojciec, Władysław Fedorowicz, uzyskał tytuł pierwszego powojennego burmistrza Słupska, co zmusiło rodzinę do przeprowadzki do tego miasta.

W młodości Jerzy pasjonował się wieloma dziedzinami. Interesowało go narciarstwo oraz żeglarstwo, co zaowocowało licznymi rejsami na pełnomorskim jachcie General Zaruski. Kolejnym jego zainteresowaniem była motoryzacja – brał udział w zawodach motocyklowych Pomorza oraz zaprojektował własny samochód. W międzyczasie uczęszczał na studia na wydziałach mechaniki i architektury Politechniki Gdańskiej. Jednak jego największą pasją okazała się sztuka, co skłoniło go do wyboru studiów artystycznych, na które wpłynęła fascynacja Bauhausem i konstruktywizmem.

Wiek dojrzały

Jerzy Fedorowicz rozpoczął studia w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Gdańsku, gdzie studiował w latach 1949–1951, a później kontynuował edukację w krakowskiej ASP w latach 1951–1954. Po ukończeniu nauki osiedlił się w Koszalinie, gdzie wspólnie z żoną, Ludmiłą Popiel, zaczęli aktywnie działać na rzecz organizacji życia artystycznego w regionie. Jerzy był nie tylko uczestnikiem, ale też inicjatorem rozmaitych plenerów artystycznych w Osiekach w okresie 1963–1981, prowadząc liczne projekty twórcze wspólnie z małżonką.

Oboje brali udział w wielu prestiżowych wydarzeniach związanych z polskim ruchem awangardowym. Wśród nich można wymienić I Biennale Form Przestrzennych w Elblągu w 1965 roku, podczas którego stworzył instalację o imponującej wysokości 3 metrów. Zrealizował również liczne prace na Sympozjach Plastycznych, takich jak Wrocław ’70, Złote Grono w Zielonej Górze w 1971 roku oraz wiele innych, w tym Interwencje i Artycypacje w Dłusku. Po roku 1988 artysta zdecydował się na wycofanie z aktywnego życia artystycznego, jednak wyjątek stanowił projekt „Światło z głębi ziemi”, który miał na celu upamiętnienie ofiar tragicznych wydarzeń z 11 września 2001 roku w Nowym Jorku. W ciągu następnych trzech dziesięcioleci brał udział w dyskusjach na temat spuścizny artystycznej i historycznej, co miało swój wyraz w licznych publikacjach, takich jak „Krzywe Koło – Koszalin – Osieki 1960–1963” oraz wiele innych. W 2010 roku stworzył także satyryczny almanach „Życie jak komiks”, z którego wydano 15 egzemplarzy.

Przypisy

  1. AgnieszkaA. Popiel, Jerzy Fedorowicz: Rytm życia, rytm czasu, rytm sztuki. Sztuka i dokumentacja, 04.09.2018 r.
  2. Nekrolog. Gazeta Wyborcza, 16.04.2018 r. [dostęp 17.04.2018 r.]
  3. Galeria Nowa Brama. nowabrama.com. [zarchiwizowane z tego adresu 27.12.2018 r.]
  4. Centrum Sztuki GaleriaC.S.G., Otwarta Galeria. Formy przestrzenne w Elblągu. Przewodnik, Elbląg.
  5. Kultura Koszalińska Almanach, 2008, Andrzej Ciesielski, str. 167, ISSN 1896-5504.
  6. Marczak I. (1982). Działalność społeczna i twórczość artystyczna Ludmiły Popiel i Jerzego Fedorowicza. Wydział Sztuk Pięknych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu.
  7. Oficjalna strona Muzeum Ziemi Chełmskiej.
  8. „Wspomnienie o Jerzym Fedorowiczu” – Anna Rawska.
  9. data urodzenia na stronie Sejmu Wielkiego.

Oceń: Jerzy Fedorowicz (1928–2018)

Średnia ocena:4.68 Liczba ocen:17