Jacek Wesołowski


Jacek Wesołowski, urodzony 1 czerwca 1943 roku w Pruszkowie, to postać, która łączy w sobie różne aspekty twórczości artystycznej oraz naukowej. Jest uznawanym zarówno w Polsce, jak i Niemczech artystą konceptualnym, co oznacza, że jego prace często opierają się na ideach i koncepcjach, a nie tylko na tradycyjnych formach artystycznych.

Wesołowski jest także teoretykiem sztuki, co sprawia, że jego znajomość tematu oraz krytyczne podejście do sztuki mają znaczący wpływ na jego działalność. Ponadto, posiada również doświadczenie literaturoznawcze, a jego działalność nie ogranicza się jedynie do stylu artystycznego, ale również obejmuje organizację wydarzeń kulturowych, co czyni go ważną postacią w polskim krajobrazie kulturalnym.

Życiorys

Jacek Wesołowski to artysta i literat, który ukończył studia z zakresu filologii polskiej na Uniwersytecie Łódzkim w 1968 roku. W 1977 roku uzyskał doktorat w Instytucie Teorii Literatury, Teatru i Filmu .

Jego prace dotyczą poezji wizualnej oraz sztuki konceptualnej, a publikacje na te tematy ukazały się w wielu wydawnictwach zbiorowych oraz czasopismach literackich, takich jak „Nowy Wyraz” (debiut w 1972), „Poezja”, „Teksty”, „Zagadnienia Rodzajów Literackich” oraz „Odra”.

W latach 1972-1981 Wesołowski był wykładowcą na Uniwersytecie Łódzkim, a później przez pewien czas uczył również na uniwersytecie w Kilonii (RFN). W 1986 roku podjął decyzję o pozostaniu na Zachodzie, co zaważyło na dalszym rozwoju jego kariery artystycznej.

Od 1983 roku artysta rozwijał projekt artystyczny pn. Dziennik, oparty na idei pisania dziennika artysty. Koncept ten stanowi jednostkową interpretację świata oraz refleksję nad człowiekiem w kontekście rozwoju samoświadomości. Charakteryzuje się on intencjonalnym przekraczaniem konwencji i granic, co czyni go unikalnym w swoim podejściu do sztuki.

Jacek Wesołowski łączy formy wypowiedzi wizualnej z werbalną. Od 1984 roku organizuje wystawy indywidualne i bierze udział w wystawach zbiorowych, zarówno w Niemczech, jak i innych krajach europejskich, takich jak Włochy, Malta, Dania, Finlandia czy Czechy.

Powrócił do Polski w 1993 roku, gdzie jego wystawy realizowane są zazwyczaj we współpracy z niemieckimi i polskimi muzeami oraz galeriami. Projektom wystaw towarzyszą zazwyczaj dwujęzyczne (niemiecko-polskie) publikacje, które łączą materiał ikonograficzny z tekstowym.

Od 1994 roku Jacek Wesołowski należy do niemieckiego Federalnego Związku Artystów Plastyków (BBK). W 1996 i 1999 roku otrzymał stypendium landu Szlezwik-Holsztyn. Od 1999 roku mieszka w Berlinie oraz w Białowicach w Lubuskiem. Od 2003 roku współpracuje z miesięcznikiem „Odra”, a w 2004 roku założył niemiecko-polskie stowarzyszenie KunstGrenzen e.V. w Berlinie, które organizuje coroczne polsko-niemieckie Spotkania Białowickie.

Twórczość

Jacek Wesołowski, wybitny artysta i twórca, ma na koncie szereg wydawnictw, które stanowią ważny element jego twórczości w ramach koncepcji art life concept. Poniżej przedstawione są niektóre z jego kluczowych projektów:

  • Dziennik/Tagebuch, 1993,
  • Arca, 1994,
  • Arsenal, 1996,
  • Frühlingsnachtstraum, 1996,
  • Inter-Vention/Inter-Wencja, 1997,
  • K. Opf, 2000,
  • Arsenał Nowy, 2001,
  • Inter-Vention – Berlin, 2001,
  • J. Ehsen, 2002,
  • GrenzeGranica, 2002,
  • Kunst-Werk, 2005,
  • Granica-Związki, 2006,
  • Pom-Nik/Denk-Mal, 2011,
  • dzien-nik_fb.obrazy/teksty (projekt internetowy), od 2012,
  • di@-ry in Dia-Ry, 2022.

Oprócz tego, Wesołowski ma na swoim koncie także inne publikacje, które zasługują na uwagę:

  • Czasoprzestrzeń słowa, 1977 (1972),
  • Wizualność tekstu a tekst wizualny, 1980,
  • Wo ist der Teufel (begraben?)?, 1998,
  • Artysta jako człowiek i jako rzecz, 1999,
  • Słowo wobec obrazu, 2003,
  • Die Deutschen in uns, 2004,
  • Od Morsztyna do Dróżdża, 2009 (1976).

Te dzieła pokazują różnorodność i bogactwo twórczości Wesołowskiego, ukazując jego zaangażowanie w eksplorację relacji między słowem a obrazem, oraz jego unikalne podejście do sztuki.

Bibliografia (poza katalogami)

Oto wybór publikacji związanych z twórczością Jacka Wesołowskiego, które ukazują jego wpływ na różne dziedziny sztuki oraz krytyki artystycznej. Warto zwrócić uwagę na szczegółowe opisy oraz analizy, które są nie tylko źródłem wiedzy, ale także świadczą o uznaniu jego pracy w środowisku artystycznym.

  • Bożena Chrząstowska, Bez tytułu, „Polonistyka”, 3/1998.
  • Urszula Benka, Meta-obrazy Jacka Wesołowskiego, „Format”, 30 (1999).
  • Michael Nungesser, Jacek Wesołowski, Vota, [w:] „Goetzen”, Berlin 2005.
  • Anke Kowalski, Kunst-Welt, „Exit”, 3/2006.
  • Tomasz Zalejski-Smoleń, Dzien-Nik Jacka Wesołowskiego, „Quart”, 2/2006.
  • Tenże, Rozmowa z Jackiem Wesołowskim („O milczeniu”), „Quart”, 2/2009.
  • Grzegorz Dziamski, Sztuka ożywiania rzeczy, „Odra”, 5/2012.
  • Jacek Wesołowski, autoprezentacja dla „Images. The International Journal of European Film, Performing Arts and audiovisual Communication”, Volume XIV, Number 23 (2014).
  • Dziennik Jacka Wesołowskiego 1983-93, film TVP Łódź 1993, realizacja: Jadwiga Wileńska, 30 min.

Oceń: Jacek Wesołowski

Średnia ocena:4.72 Liczba ocen:14